خانواده آسمانی / مطالب مذهبی • مطالب دینی

معترض صنفی نه دشمن نظام / خانواده آسمانی

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷

معترض صنفی نه دشمن نظام

دسته بندی : اخبار روز ایران تاریخ : یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

معترض صنفی نه دشمن نظام


فرهیختگان: حدود ۱۰ روز از تجمع کامیون‌داران در برخی استان‌های کشور می‌گذرد؛ تجمعی که برای اعتراض به برخی ایرادات جدی موجود پیش پای کامیون‌داران آغاز شد و در حال حاضر نیز همچنان در برخی استان‌ها ادامه دارد. این اعتراضات از استان یزد آغاز شد و با افزایش تعداد معترضان و فراگیر شدن آنها، سایر استان‌ها نیز به خصوص استان‌های بزرگ به این جمع اضافه شدند.

 

 از آغاز تا ۱۰ روز بعد

 

دوم خرداد بود که کامیون‌داران استان یزد پیش از سایر کامیون‌داران بعد از آنکه اعتراضات‌شان در قالب نامه موثر واقع نشد، تجمع اعتراضی خود را در خیابان‌ها آغاز کردند تا صدای‌شان شنیده و مطالبات‌شان جدی گرفته شود. ریاست‌جمهوری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، مجلس، وزارت اطلاعات، سازمان صداوسیما و… مراجعی بودند که کامیون‌داران اعتراضات‌شان را به آنها اعلام کرده بودند اما به خاطر بی‌توجهی از سوی این نهادها اعتراضات به خیابان کشیده شد.

 

سانسورهای خبری و کم‌کاری رسانه‌ها در پوشش این موضوع و عدم‌بیان حقوق کامیون‌داران باعث شد این اعتراضات از سوی برخی از رسانه‌ها مصادره شده و رنگ و بوی امنیتی بگیرد؛ در حالی که اصل ماجرا مطالبات بحقی بود که با تدبیر و مماشات در سطوح عالی سیاستگذاری قابل‌حل بود اما بی‌توجهی به خواسته‌های این صنف باعث افزایش اعتراضات شد و در نتیجه مضاف بر کامیون‌داران باقی گروه‌های اجتماعی و صنفی را هم نسبت به این موضوع حساس کرد.

 

 مهدی از اصل ماجرا می‌گوید

 

برای آنکه جزئیات ماجرا و اعتراضات رانندگان مشخص شود با مهدی راننده با‌سابقه کامیون و حاضر در تجمعات گفت‌و‌گو کرده‌ایم. مهدی در این باره گفت: «سال جدید برای ما سال خوبی نبود، چند سالی است که با افزایش قیمت‌ها درگیر هستیم و موضوع جدیدی برایمان نیست اما امسال افزایش قیمت‌ها خیلی نجومی و غیرقابل تحمل بوده است. تا چند ماه پیش یک جفت لاستیک را سه میلیون و خرده‌ای می‌خریدیم ولی حالا باید بالای پنج میلیون پول پرداخت کنیم. ماشین‌های ما حدود ۴۰ لیتر روغن موتور لازم دارند که ۲۰ لیتر آن ۵۵۰ هزار تومان است؛ یعنی برای ۴۰ لیتر باید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پول بدهیم. روغنی که در داخل خودرو مصرف می‌شود، ایرانی است و ربطی به تحریم ندارد. در این بین سامانه سپهتن را هم برای ما اجبار کرده‌اند. این سامانه برای اتوبوس‌ها بوده و مفید هم است؛ چرا‌که جان ۴۰ مسافر در میان است و باید کنترل کنند که  راننده خوابش نبرد اما برای ما خیلی بد است. اتاق کامیون حریم شخصی ماست و حس می‌کنیم یکی با دوربین در حال تماشای ماست. همه این موارد را در نامه نوشته‌ایم تا دولت کاری کند اما نه‌تنها کاری نکرده بلکه از سال جدید یارانه حق بیمه ما را هم پرداخت نکرده است. تا سال پیش حدود ۳۰۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کردیم که ۲۰۰ هزار تومان از این پول را دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌کرد. امسال این حق بیمه به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده اما دولت دیگر یارانه پرداخت نمی‌کند و تمام ۴۰۰ هزار تومان را باید خودمان بپردازیم.»  مهدی می‌‌گوید که این شغل خانوادگی آنهاست؛ یعنی پدرش راننده کامیون بوده و بعد از ۳۰ سال بازنشسته شده و حالا او هم راننده است و ۲۵ سال هم سابقه دارد.

 

وی به بازنشستگی پدرش اشاره کرد و گفت: «پدر من بعد از ۳۰ سال رانندگی در دشت و بیابان، حالا بازنشسته شده اما ماهانه یک میلیون و ۵۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند؛ این برای یک مرد با سن و سال پدر من خیلی کم است و با این مقدار نمی‌تواند از عهده مخارج زندگی برآید.»

 

مهدی در ادامه صحبت‌های خود به سندیکای کامیون‌داران اشاره و اظهار کرد: «اخیرا فردی به نام خان‌بلوکی رئیس سندیکای کامیون‌داران شده که اصلا نمی‌داند کامیون چیست و هیچ اطلاعی از مشکلات کامیون‌داران ندارد و فقط به فکر منافع خودش است. این فرد وقتی اطلاعی از مشکلات ما ندارد، چگونه می‌خواهد از حقوق ما دفاع کند؟»

 

 اعتراض صنفی یا ضدیت با نظام؟!

 

از آنجا که کم‌کاری برخی رسانه‌های داخلی در موضوعاتی مشابه اعتراض کامیون‌داران باب میل رسانه‌های معاند می‌شود و آنها هم در صدد ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند، این موضوع در برخی رسانه‌ها با عنوان اعتراض در تقابل با نظام جمهوری اسلامی تعریف شده است، در حالی که خواسته‌های صنفی کامیون‌داران شاکله اصلی اعتراضات را تشکیل می‌داد و خبری از ضدیت با نظام نبود.

 

از مهدی درباره فضای موجود در اعتراضات و این فرضیه یعنی ضدیت با نظام و اعتراض به سیاست‌های نظام سوال کردم. او گفت: «خیلی تعجب می‌کنم، اصلا چنین بحثی وجود نداشته است. اینجا فضای مناسبی نیست و آن هم طبیعی است؛ چرا‌که حلوا پخش نمی‌کنند و همه مشکل داریم. همین الان هم چند روزی است از کار افتاده‌ایم اما اصلا جهت اعتراضات ما به سمت نظام نیست. ما یک‌سری مطالبات صنفی داریم که کاملا مشخص و مشهود است که هم در قالب نامه آن را اعلام کرده‌ایم و هم آن را فریاد می‌زنیم. اگر عکس‌ها را هم نگاه کنید متوجه خواهید شد که پایبندی خود را به نظام اعلام کرده‌ایم. موضوع دیگری که این قضیه را رد می‌کند، تمام شدن بعضی از اعتراضات است که بعد از وعده‌های مسئولان رخ داد و کامیون‌داران کوتاه آمدند و به مسئولان فرصت دادند تا مشکلات آنها را حل کنند. اگر با نظام مشکل داشتیم، به این زودی‌ها کوتاه نمی‌آمدیم و صبر نمی‌کردیم.» موضوعی که برای من در این تجمعات جالب بود، حضور این همه راننده کامیون است که مطالبه مشترک دارند. این موضوع از منظر اتحاد خوب است اما از این منظر که کارد به استخوان رسیده و این همه معترض وجود دارد، جای نگرانی است.

 

 تا مرداد صبر می‌کنیم

 

برخی از مسئولان در پاسخ به اعتراضات کامیون‌داران وعده‌هایی داده‌اند؛ از رسیدگی به وضعیت گرانی لوازم یدکی تا افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها که البته مورد دوم با انتقاداتی همراه بوده است؛ چرا‌که نرخ ثابتی برای کرایه‌ها وجود ندارد. غلامرضا خادمی‌زاده، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان بخش مسافری کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها در این خصوص خاطرنشان کرد: «اسم اعتصاب را نیاورید. کاری که کامیون‌داران انجام می‌دهند، تنها اعتراض به وضعیتی است که با نامه‌نگاری‌های متعدد و درخواست‌ها به جایی نرسیده است. کرایه کامیون‌داران مبنا ندارد. بارها از سازمان راهداری خواسته‌ایم که تعرفه جابه‌جایی کالا را تنظیم کند تا براساس آن کرایه‌ها شفاف شوند اما با ‌وجود خواسته مکرر ما، این اتفاق رخ نداد. حال افزایش ۲۰ درصدی قرار است به چه نرخی اضافه شود. وقتی مبنایی وجود ندارد هرگونه افزایش نرخ کرایه بازدهی‌ای برای کامیون‌داران ندارد.

 

با این تفاسیر کامیون‌داران وعده‌های داده شده را پذیرفته‌اند و در بسیاری از استان‌ها تجمع را لغو کرده و گفته‌اند تا مرداد صبر می‌کنند تا وعده‌ها عملی شود، در غیر این صورت دوباره در مرداد تجمعات را جدی‌تر آغاز خواهند کرد.

 

با جمع‌بندی آنچه بیان شد و با اتکا بر واقعیتی که اتفاق افتاده است و اعتراضات جدی‌ای که در یزد، مشهد، اصفهان، شیراز و … صورت گرفته و ادامه یافته توجه به برخی موضوعات الزامی است. این تجمع مطلقا  امنیتی نبوده و اسم اعتصاب را نیز یدک نمی‌کشد، بلکه صرفا فریادی بوده از آنچه کامیون‌داران از گذشته مطالبه می‌کردند و به آن توجهی نمی‌شده است که بر همین اساس رسانه‌ها، نهادهای مسئول قضایی و … نباید آن را سانسور کنند و با آن برخورد قهری داشته باشند. با نگاهی به دست‌نوشته‌ها و بنرهای وصل شده جلوی کامیون‌ها و مطالبات روشن آنها، مشخص است که این تجمع صنفی هیچ زاویه‌ای با نظام مقدس جمهوری اسلامی نداشته و درصدد احقاق حداقل حقوق خود در این وضعیت بد معیشتی است. در نهایت اینکه نه‌تنها کامیون‌داران بلکه بسیاری از اصناف و گروه‌ها با چنین مشکلات و مصائب خرد و کلانی درگیرند. در این راستا می‌شود با دغدغه‌مندی و توجه آنها را در مراحل ابتدایی مطالبه‌گری پاسخ گفت؛ قبل از آنکه تجمعی باشد و خللی در روال عادی زندگی مردم ایجاد شود.

منبع: رجا نیوز

به این پست امتیاز دهید.
150 views مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 7
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.